4 عامل افزایش ریسک خانم‌ها در ابتلا به سنگ صفرا

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

 پایگاه صاعقه::کیسه صفرا، حاوی صفرا است که کمک زیادی در هضم چربی‌ها انجام می‌دهد ولی خانم‌ها خیلی بیشتر از آقایان مبتلا به سنگ کیسه صفرا می‌شوند که در صورت عدم درمان مخاطراتی را به دنبال دارد.

دکتر افشین هوشیار فوق ‌تخصص گوارش و کبد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: هورمون‌های کیسه صفرا پایه اسیدهای چرب دارد و سنگ‌هایی که در کیسه صفرا ایجاد می‌شود از جنس کلسترول هستند که به علت رسوب و عدم حرکت صفرا در کیسه صفرا، رسوب شده  ایجاد می‌گردند.
 
وی افزود: ابتلا به سنگ کیسه صفرا در خانم‌ها به چند دلیل بیشتر است علت عمده آن چاقی بیشتر در خانم‌ها است که سنگ صفرا را به دنبال دارد. از دیگر عوامل ابتلا به سنگ صفرا، در دوران بارداری است که در 30 درصد خانم‌های باردار ایجاد می‌شود که البته در اکثر موارد، تا شش ماه پس از زایمان، رفع می‌گردد.
 
وی ادامه داد:عامل مهم و کلیدی در بروز سنگ کیسه صفرا، زمینه ژنتیکی فرد است. دیده می‌شود افرادی با وجود اینکه تمام ریسک فاکتورها برای ابتلا به سنگ کیسه صفرا را دارند، مبتلا نمی‌شوند و در مقابل وجود تنها یک عامل در فرد، منجر به سنگ صفرا می‌شود و می‌توان به نقش مهم ژنتیک در ایجاد آن پی برد.
 
 

این صفحه را به اشتراک بگذارید